Lancering 'Merk Wijk bij Duurstede'

Wijk bij Duurstede, 12 februari 2018. In het kader van de stadspromotie van Wijk bij Duurstede heeft centrummanager Rutger van Stappershoef, in overleg met de stuurgroep Stadspromotie en in samenspraak met diverse ondernemers en organisaties in de binnenstad, een gezamenlijk merk voor Wijk bij Duurstede ontwikkeld. Op maandag 12 februari is dit merk officieel geïntroduceerd in de kelder van Hotel/Bistro Florian aan de Markt in Wijk bij Duurstede.

Kleine Stad, grote geschiedenis

Stadspromotie heeft als doel het imago van een stad te veranderen of te versterken. Daarmee kun je bijvoorbeeld recreatie en toerisme bevorderen, maar ook de vestiging van nieuwe inwoners en bedrijven. Stadspromotie moet een gezamenlijke vlag hebben waaronder gevaren kan worden: een beeldmerk, slogan en creatief concept welke laten zien waar de stad voor staat, waarom je er naartoe moet komen en waarin het zich onderscheidt van andere steden. Voor Wijk bij Duurstede is de slogan: 'Kleine stad, grote geschiedenis'. In het nieuwe beeldmerk zie je de bijzondere en unieke geschiedenis terug en aansprekende verhalenvertellers gaan het verleden, heden en de toekomst van de stad op diverse manieren onder de aandacht brengen.

Verhalenvertellers

Wijk bij Duurstede is een idyllische plaats met een rijke geschiedenis waarover veel te vertellen valt. Drie perioden springen eruit: De Romeinse tijd met de Limes (de noordgrens van het Romeinse Rijk) en het verdwenen Castellum Duristate. Onze 'Gouden eeuw', toen Dorestad het Rotterdam van de vroege Middeleeuwen was en de grootste handelsplaats van Noordwest-Europa. Dorestad was regelmatig doelwit van Vikingovervallen. En de Bourgondische tijd toen aan het eind van de Middeleeuwen David van Bourgondië de machtigste bisschop van Europa was. Uit deze drie perioden zijn icoontjes in het beeldmerk verwerkt en vijf verhalenvertellers gekozen die kunnen vertellen over onze rijke geschiedenis. Zij kunnen in allerlei situaties optreden en wat vertellen over het verleden, het heden en de toekomst van de stad. De komende jaren zullen ze in allerlei vormen en op allerlei plekken verschijnen. Samen met organisaties als de VVV en Museum Dorestad, ondernemers en inwoners van Wijk bij Duurstede hopen ze Wijk op een doeltreffende manier uit te dragen en daarmee bewustzijn, trots en veel positieve reuring te bewerkstelligen.

Webportaal 'Merk Wijk bij Duurstede'

Ondernemers en organisaties in Wijk kunnen via een speciaal voor hen ingerichte website het beeldmerk, de getekende verhalenvertellers en aansprekende foto's downloaden. Tevens vindt men op deze site een huisstijlhandboek voor het juist gebruik van het logo en andere beelden.

Voor en door ondernemers en organisaties

Ondernemers en organisaties in en rond de binnenstad van Wijk bij Duurstede omarmen het nieuwe merk en velen zijn al aan de slag gegaan om het beeldmerk en de tekenfiguren door te gaan voeren in hun producten, uitingen of acties. Denk aan speciaal gemaakte koekjes, chocolade, drank, kleding en kinderspeelgoed waarmee het verhaal van Wijk bij Duurstede verteld zal gaan worden. Ook in verschillende horecagelegenheden zal, nog voor de opening van het toeristisch seizoen, een uitwerking van het nieuwe 'Merk Wijk bij Duurstede' geïntroduceerd worden. Iedereen die mee wil doen is vanzelfsprekend van harte welkom en kan zich aanmelden op www.merkwijkbijduurstede.nl.

Gratis nieuwsbrief

Aanmelden of afmelden

De nieuwsbrief wordt dagelijks na 18.00 uur gemaild.
captcha